Organismul nostru este influențat de ritmul circadian, denumit și “ceasul nostru intern”. Acesta ajută la reglarea funcțiilor importante cum ar fi ciclul de somn, perioada de repaos, precum și starea noastră de spirit și buna dispoziție. Adeseori iarna, acest ritm poate fi tulburat, iar acest lucru ne poate afecta starea de spirit și chiar sănătatea mentală. 

Știm cu toții că iarna zilele sunt mai scurte, lumina naturală este mai puțină, iar nopțile sunt mai lungi. Preferăm să petrecem mai mult timp în interior din cauza temperaturilor scăzute, avem mai puține activități  și facem mai puțin sport. Cu toate acestea, ritmul și viața noastră cotidiană este aceeași indiferent de anotimp și practic trebuie să ne continuăm activitățile zilnice ca și când nu s-a schimbat nimic. De aceea uneori se întâmplă să avem o dispoziție mai proastă și chiar să ne fie afectată sănătatea mentală.

Lumina soarelui influențează calitatea somnului

Și pentru că suntem privați de lumina soarelui sau aceasta este în cantitate mai mică, glanda hipofiză are de suferit și se secretă o cantitate mai mare de melatonină. Denumit și hormonul somnului, melatonina are funcția de a regla ciclul de somn. O cantitate mai mare de melatonină ne face să ne simțim mai somnoroși și fără chef de mișcare. Un truc pe care îl putem folosi ar fi să stăm cât mai mult timp în încăperi iluminate (chiar și ziua) pentru a păcăli organismul ca la venirea serii să putem avea un somn mai bun și mai odihnitor.

Starea noastră de dispoziție poate fi influențată de asemenea și de nivelul de vitamina D din corp. Organismul are nevoie de lumină naturală și soare pentru a produce vitamina D. În lunile de iarnă, din cauza lipsei soarelui, vitamina D scade semnificativ. De aceea unii doctori recomandă un aport de vitamina D sau să consumăm alimente ce conțin vitamina D. Atenție! Vitamina D se poate lua doar la recomandarea unui specialist în funcție de nevoile individuale.

Mai multe studii au arătat că iarna nivelul de stress este mai scăzut datorită scăderii nivelului de cortisol din organism. Cortisolul influențează și afectează somnul și ciclul de somn putând duce chiar la insomnii.

Temperatura este un factor ce ne afectează somnul

Iarna de asemenea organismul trece prin multe modificări influențate și de temperaturile scăzute. Una dintre aceste modificări din sezonul rece este odihna. Cu toate că nu ar trebui să se întâmple așa, iarna somnul și odihna ne sunt influențate și drept urmare ne simțim mai obosiți și fără energie.

Iarna de multe ori simțim aerul uscat și fără umiditate. Acest lucru ne poate afecta respirația. Dormitul într-o încăpere cu aer uscat poate provoca uscăciunea gâtului și tuse, de aceea este recomandată folosirea unui umidificator pentru o stare mai bună de confort și un somn netulburat. 

Obiceiurile alimentare ne modifică somnul

În timpul iernii ne schimbăm obiceiurile alimentare astfel că organismul nostru se confruntă cu modificări ale nivelului de energie datorate preferințelor alimentare  și consecințele acestora asupra metabolismului. Iarna simțim nevoia de a consuma alimente mai puțin sănătoase, astfel ajungem să mâncăm produse cu grăsime și care sunt mai grele pentru stomac. Asta afectează organismul deoarece el depune mai mult efort să asimileze aceste alimente, iar în consecință procesul ne ține treji mai mult timp. Pentru a evita acest lucru, mâncarea de seară trebuie consumată cu cel puțin 4-5 ore înainte de culcare.

Exercițiile fizice sunt importante pentru somn

Știm cu toții că sportul la sală sau chiar practicarea unor exerciții fizice acasă ne ajută să ne odihnim mai bine. În lunile de iarnă multe persoane renunță la practicarea sportului sau nu mai fac atât de multă mișcare fizică. Acest fapt nu ajută deloc la o mai bună odihnă, din contră aduc un efect negativ asupra corpului deoarece o stare de leneveală afectează starea de spirit și chiar greutatea corporală, ceea ce duce la un somn mai greoi. 

Chiar dacă nu aveți predispoziția necesară pentru a face sport la sală, puteți merge pe jos, sau puteți urca scările sau chiar puteți practica sport acasă cu ajutorul unor programe de exerciții. Iarna ne putem bucura de mișcare fizică practicând diverse sporturi cum ar fi ski, patinaj, snowboard etc.

Ce putem face pentru o stare de bine și un somn sănătos?

Practicați o activitate de relaxare cum ar fi meditația sau yoga pentru a vă menține o stare de bine. 10 minute de meditație pe zi pot alunga stările de depresie și anxietate și ajută la un echilibru mental ce se traduce în a avea un somn mai odihnitor și relaxant.

Consumați alimente sănătoase pentru un efect pozitiv asupra bunei dispoziții. Consumați fructe și legume de sezon, bogate în nutrienți necesari funcționării benefice a sistemului imunitar cum ar fi: kiwi, banane, grepfrut roz, ananas dar și fasole, ciuperci și morcovi. 

Asigurați-vă că dormiți suficient dar nu prea mult. Potrivit specialiștilor și în urma mai multor studii despre somn, aflăm că un adult are nevoie între 7 și 9 ore de somn pe noapte pentru a-și putea duce la bun sfârșit activitățile zilnice.